Studentprojektet – Förråd och beställning

Målet med studenternas delprojekt Förråd och beställning handlar om att utröna och presentera ett förslag på hur vi kan förbättra och förenkla kontrollen av material i lager och vid nybeställning.

I dagsläget sker hanteringen av material och beställning av varor helt manuellt. Detta betyder att personalen måste hålla reda på vilka varor som börjar ta slut och vilka varor som behövs beställas på nytt. Önskvärt är att undersöka hur en automatisering och  kontroll av material kan ske så att man manuellt slipper ha kontroll på när nytt material behöver beställas. Syftet med delprojektet handlar också om att utröna hur personalen på ett enkelt sätt ska kunna veta i vilket behandlingsrum material hamnar i och på vilken patient dessa används för att kunna minska administrativt arbete.

Studenternas konceptlösning för detta delprojekt presenteras i form av en funktion till den app för smarta telefoner som även presenterades i det förra inlägget (det kan du läsa om här>>). Tanken är att när man som anställd personal är inloggad i appen kan man välja funktionen lagerhantering och där kan man sedan välja hämta ut varor. För att kunna öppna skåpen där material förvaras måste man skanna en QR-kod med den smarta telefon. Detta är av säkerhetsskäl och för att man inte ska glömma bort att skanna materialet man tar ut ifrån lagret då man redan håller telefonen i handen. När man som personal väl har skannat materialet som man hämtar ut ska man även kunna välja till vilket rum materialet tas till. Detta för att kunna kontrollera var materialet hamnar och används samt vilken patient det avser.

Eftersom allt registreras i appen när material skannas och används kan man också se när materialet är på väg att ta slut. Om man går in på lagerhantering i appen igen och väljer inventering och trycker på allmän uppmaning är tanken att man ska kunna se hur mycket material som finns kvar i lagret. När man sedan noterar att det är för lite material kvar och att det behövs påfyllning av något kan man enkelt trycka på den vara man önskar beställa på nytt. Ännu en välbehövlig funktion som utvecklades var en så kallad miniminivå. Meningen med att ha en funktion som miniminivå är att så fort ett material når denna nivå beställs denna vara på nytt per automatik.

Nedan visas bilder från konceptlösningen och förslaget ovan om förråd och beställning.




Inventarielistan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 + 10 =